X
تبلیغات
Handcrafted guitars by M.A.Hemmati - شناخت گیتار کلاسیک از نظر مدل_جنس و رنگ


 

 Handcrafted guitars by M.A.Hemmati
ساخت گیتارهای دست ساز حرفه ای

درباره من
 
این وبلاگ جهت آشنایی بازدیدکنندگان محترم و دوست دار موسیقی کلاسیک و فلامنکو با گیتارهای دست ساز اینجانب و ارتقاء سطح آشنایی دوستان با ساز زیبای گیتار است. امید است مورد قبول نوازندگان و اساتید گرامی قرار گیرد.

صفحه نخست
پست الکترونيک
آرشيو وبلاگ
 
 
 
  بیوگرافی
  فروشگاه
  عکس از مراحل ساخت گیتارهای M.A.Hemmati
  گالری عکس شخصی
  گالری عکس گیتارهای مشهور
  عکس های متفرقه از کارگاه و گیتارهای ساخته شده
  تاریخچه
  ساز شناسی
  مقالات
 
 
پيوندها
  وبلاگ تحلیلی موسیقی
گیتار مقدس است
گفتگوی هارمونیک
نت آهنگ
بانک اطلاعات نشریات
گیتاریست
دنیای گیتار
ساخت تنبور
چوب شناسی
وبسایت رسمی بامداد خوشقدمی
 
طراحي قالب
 
 RSS 


POWERED BY
BLOGFA.COM
..........................................
 

 

 شناخت گیتار کلاسیک از نظر مدل_جنس و رنگ

 
 پیرو مطالب قبل این مقاله را به رشته تحریر در آوردم.در این مقاله به بررسی گیتار از نظر جنس و مدل میپردازم.

ابتدا بهتر است قبل از هر چیز اجزاء اصلی یک گیتار را بخوبی بشناسیم.

ساز به ۳مدل   ۴/۴    ۲/۱   ۴/۳   ۸/۷   ساخته میشود.

تفاوت آنها در حجم بادی ساز و نیز فاصله nut تا saddel ساز میباشد.این تقسیم بندی موجب میشود فاصله فرت های سازهای ۲/۱   ۴/۳    ۸/۷  کمتر شود و برای نوآموزان ـ خردسالان و کسانی که از دست و پنجه کوچکی  برخوردارند مناسب تر باشد.

گیتار از نظر جنس از هر نوع(کارخانه ای یا دست ساز) به ۳دسته طبقه بندی میشود.

۱) laminated (سه لایی)  ۲)صفحه چوب   ۳)تمام چوب

خوب اکنون به بررسی کامل هر گروه میپردازیم:

۱) laminated (سه لایی)  :در این نوع ساز که به ساز آماتور نیز مشهور است به تنها فاکتوری که بها داده نمیشود صدا میباشد.این سازها از جنس سه لایی هستند.۳لایی تکه ورق چوبی است که دارای یک مغزی از جنس چوب سفید و ارزان قیمت و ۲ روکش از چوبهای مرغوب میباشد که بعد از پرس یک تکه شده است.تفاوت سه لایی مصرفی در ساز با سه لایی های حاضری در بازار که در صنعت چوب استفاده میشود در ضخامت آنها میباشد.استفاده از سه لایی تنها برای کاهش هزینه تمام شده ساز میباشد.روکشهای استفاده شده در این نوع سازها در بهترین حالت ممکن از آکاژو یا ماهاگانی میباشد.در سازهای آماتور ساخت داخل از گردو یا افرا استفاده میشود.در سازهایی که از رنگ پوششی  استفاده میشود جنس این روکشها به مراتب پایین تر میباشد.

در بسیاری از سازهای با جلای براق برای کاهش هزینه٫روکش قسمت بیرون ساز از جنس مرغوب ولی روکش درونی از جنس نازلتری است.

در این سازها صفحه رو نیز از همین جنس استفاده میشود.تمامی سازهای زیر ۲۵۰۰۰۰ تومان در بازار فعلی ایران از جمله این سازها هستند.مثلا c70 _ c40  _ c1  _ c2 _ goodman .........

متاسفانه به جهت قیمت نسبتا ارزان و نیز وفور اینگونه سازها باور غلط خوب بودن اینگونه سازها رواج یافته و ضررهای زیادی متوجه نسل موسیقی ما میکند.نبود صدایی اصیل و واقعی در بدو شروع به کار برای هنرآموان ضعف عمده ای است که شاید پس از گذشت سالها برای یک نوازنده قابل جبران نباشد که این تنها یک دلیل دارد و آن پایین بودن کیفیت ساز انتخابی اولیه

۲)سازهای صفحه چوب:  این گروه که در رتبه دوم از نظر فروش و ساخت قرار دارند سازهای صفحه چوبی هستند.در این سازها صفحات کناره و پشت از جنس سه لایی و صفحه رو از جنس چوب میباشد.این سازها به نام سازهای نیمه حرفه ای معروف میباشند.به علت اینکه صفحه رو در ساز نقشه اساسی در تولید صدا را دارد و درصد کمی از کیفیت صدا به صفحات کناره پشت تعلق دارد این گونه سازها صدای خوب و قابل قبولی تولید میکنند.در این سازها سعی میشود از روکشهای مرغوبی استفاده شوند مانند روکشهای پالیساندر( رزـ ریو برزیل و ..........) ـ بوبینگا ـ روکشهای فناوری شده آلپی ایتالیا

 

  

 

  

بسیاری از کمپانی ها و سازندگان این نوع سازها از متدی استفاده میکنند که تشخیص صفحات سه لایی از چوب را سخت میکنند.بطوری که از ۲روکش قرینه و همسان برای بیرون و داخل استفاده میکنند نیز تسمه ای طولی بر روی درز اتصال ۲ روکش قرار میدهند که این کار در سازهای تمام چوب جهت تقویت ساز انجام میشود ولی در اینجا نقش انحرافی را ایفا میکند.

تولیدات بسیاری از برندهای مشهور از این نوع میباشد مانند الحمراء - هافنر - بروس - استیو ......

در ایران تمامی سازهای زیر ۲میلیون از این نوع ساز میباشد.(متاسفانه طی این سالها مشاهده کردم بسیاری از فروشندگان و نوازندگان این نوع سازها را با سازهای تمام چوب اشتباه میگیرند و  این جای بسی تاسف است)

۳)تمام چوب :  این گروه در اقلیت تولید و فروش قرار دارند.به علت هزینه اولیه بالا و ریسک بالای کار با این اجناس آنها را گران قیمت نموده است.این سازها اکثرا توسط سازندگان سازهای دست ساز و یا به تعداد محدود به عنوان جنس درجه ۱ کمپانی های  بزرگ تولید میشود.

چوب مصرفی در این سازها بسیار دقیق و خاص انتخاب میشود.مانند

 

   

  

   

  

 

 

  

 

این چوبها پس از عمل آوری و خشک شدن جهت ساخت استفاده میشود.ساز تمام چوب نه تنها یک ساز خوب است بلکه یک کار هنری نیز میباشد.

در این ساز موارد تزئینی بسیاری لحاظ میشود مانند نوارهای کناره ساز بصورت چند رنگ کار میشود.طرح دور سراخ صدا که بنام roset معروف است از جنس چوب تهیه میشود و درون صفحه کار گذاشته میشود.

 

 

     

    

    

    

قیمت این سازها بسیار متغییر است.در ایران از ۶۰۰ شروع و تا ۴ یا ۵ میلیون وجود دارد.سازهای اروپایی از ۵ یا ۶ هزار دلار شروع میشوند.

 

یکی از تفاوتهای این ۳گروه ساز در نوع پوشش نهایی آنها است.

در ۲ گروه اول و دوم از رنگهای صنعتی مقاوم استفاده میشود که در بازار بنام پلی استر معروف هستند.این رنگها براق-مقاوم و ضخامت اعمال شده آنها نیز زیاد میباشد به همین جهت در صدای ساز بسیار موثر میباشد.علت استفاده از این مواد نحوه اعمال ساده در زمان کوتاه و پایین بودن هزینه آنهاست.

در گروه سوم معمولا از ۲ نوع رنگ نیترو سلولز یا لاک الکل استفاده میشود که هردو مخصوص ساز میباشد.به علت پروسه طولانی اعمال این پوشش کمتر و گرانتر میباشد.مقاومت کم این پوشش مواظبت زیادتر نوازنده از ساز خود را میطلبد.این پوشش بخاطر ضخامت ناچیز خود بهترین نوع پوشش برای ساز میباشد که کمترین تاثیر منفی را بر روی صدا میگذارد.متاسفانه شناخت کم از این موارد موجب شده تفکر اشتباه خوب بودن رنگ های مقاوم و پلی استری رواج یابد و امیدوارم با این مقاله تغییری در این نگرش ایجاد شود.

(حق نشر این مطلب محفوظ است )

(هرگونه کپی برداری حتی با ذکر منبع غیر مجاز است)

  + نوشته شده در  ساعت   توسط M.A.Hemmati  |